BIRSALMÁS (édesburgonya)TORTA


Ne ítéljünk elsőre szokták mondani. De tényleg, adjunk esélyt, még ha olyan bizarrul is hangzik, hogy KRUMPLItorta??? 
Családi ebédre készültünk, az autóban már ez a torta lapult...Mikor is megkérdezte anyósom, hogy na hol a csoki torta, had lássa...Abban a pillanatban úgy éreztem megsemmisültem.. Ezt kinek a torkán fogom tudni majd leerőszakolni, mert ezt aztán én magyarázhatom innen is onnan is, de csokoládé sosem lesz benne. Nem tudtam, honnan fogjam meg mire hegyezzem ki, és hogy csússzak át a problémán. 
Tudom én, azt ígértem valami brutál tömény csokis torta lesz (kellett nekem), de ott volt a polcon a birsalma, a spájzban meg az édesburgonya. És még múltkor keresve liszt mentes tortákat ráakadtam egy citromos krumplitortára...és tudom, hogy nem következik a brutál csokisból ez, meg, hogy mi van a spájzban és a polcon, de belevágtam, mert jött az ihlet, nincs mit tenni..., és úgy voltam vele, visszaút nincs, majd kedvesen mosolygok, hátha megúszom...
Persze megúszni nem kellett semmit (mázlimra szeretnek:) ), láttam a döbbenetet azért az arcokon, de kezdem kiterjeszteni a kísérleti szokásaimat a "nagy család"-ra is. Jelentem, és egyúttal esélyt is kérek, hogy bizonyíthassam, ezt a torta van olyan jó, mint egy csokoládé zuhatag, olvad a szájban és ropog a fűszeres birsalma. És ráadásul liszt nélküli: 


Amire figyelni kell:

  • a recepteknél mindig figyelni kell, hogy milyen előmelegített sütőt kell e használni. A tészta teljesen másképp sül, ha hirtelen kapja a hőfokot, vagy fokozatosan melegedik a sütővel. 99%-ban mindig előmelegítjük  a sütőt.
  • a cukrot a vajjal kb. 10-15 perc alatt habosítjuk ki. Ilyenkor levegő kerül a krémbe, és fellazul, a legfontosabb rész már a tészta készítés elején.
  • agar-agar 8-10szer erősebb zselésítő hatású, mint a zselatin, nagyon kevés kell belőle, és mindig keverjük el egy kis cukorral
  • mindezt azért, mert az agar-agar így rátapad a cukorra és nem lesz csomós a gyümölcsragu
  • az agar-agar forrásponton kezd el "dolgozni" vagyis akkor köt. Így forráspont után 1-2 percig főzni kell, hogy zselésítő hatása érvényesülni tudjon


BIRSALMÁS ÉDESBURGONYATORTA
200g vaj
100g cukor
50g barnacukor
4tojás
6g sütőpor
180g mandulaliszt
250g főzött, összetört édesburgonya
1citrom héja
1kk reszelt gyömbér


225g birsalma
1kk vaj
20g cukor
100g sárgabarackpüré (vagy 100%os baracklé)
2g agar-agar
1/2 rúd vanília kikapart belseje
1 csillagánizs
1 csipet fahéj

A sütőt 180 fokon előmelegítjük. A cukrot a vajjal kihabosítjuk, még ki nem fehéredik. Majd egyenként hozzáadjuk a tojásokat, mindig csak egyet, még fel nem veszi a vajas alap.  Alacsony fokozaton hozzáadjuk a sütőporral elkevert mandulalisztet, a krumplit és a citrom héját, reszelt gyömbért. 35-40 perc alatt gyönyörű aranybarnára sül.

A birsalmát a vaníliával és a csipet fahéjjal egy kiskanál vajon átpirítjuk.  Hozzáadjuk a barackpürét, a csillagánizst és alacsony lángon forraljuk. Kivesszük az ánizst, az agar-agart elkeverjük a cukorral. A gyümölcsragut levesszük a tűzről, elkeverjük a cukros agar-agarral és forráspontig hevítjük ismét, majd 1-2 percig főzzük. A kihűlt tortára öntjük és hagyjuk megdermedni.

Nagyon finom torta, de tényleg.:)

5 megjegyzés:

  1. Ez nagyon-nagyon jó, elmentem, mert különben elfelejtem!:)

    VálaszTörlés
  2. Jól hangzik, hétvégén ki is próbálom majd. A barackpüré helyett használhatok baracklekvárt?

    VálaszTörlés
  3. Persze, de ott ha lehet, házi, vagy magas gyümölcstartalmú lekvárt használj, és hígítani kell vízzel, hogy "püré állaga" legyen, de ne vizes. Egy csavarás citrom jót fog neki tenni szerintem:)

    VálaszTörlés
  4. Megcsináltam hétvégén, kb fél óra alatt elfogyott:) Házi baracklekvárt használtam végül, eszméletlen finom lett, bár lehet, hogy legközelebb nem teszek bele agar-agart, mert amúgy nem lett túl folyós a birsalmás ragu. Köszi szépen a receptet!

    VálaszTörlés
  5. Szia Erika,

    szuper, ha elég sűrű és a birsalmában ráadásul sok a pektin, amit ha kifőzöl ugye elkezd "működni", ezért nem kell neked majd az agar valószínűleg,ha még készíteni fogod:)
    Azt hiszem itt az idő a következő lépésre és fehérrépával támadni a családot torta formájában:)

    VálaszTörlés