SZEZÁM "FAGYI" (mangóval és kókusszal)


Tegnap "garázsvásárt" tartottunk megint, garázs híján csak kanapévásárnak lehetne nevezni, és ismét bebizonyosodott, ami az én szemetem az másnak a kincs, és fordítva. Évente egyszer ezt meg kellene csinálni baráti társaságon belül. Mázlijuk volt, mert épp nagy munkában voltam, és előbb jöttek, (khm..vagyis én toltam el az időt), mikor utolsókat kattintottam  a géppel, hogy megörökítsem és egyben oltárt emeljek ennek a lehengerlően baromi egyszerű és isteni "fagylalt"-nak. Hát mindenki kapott aki jött, így hitelesen is van tesztelve (többé kevésbé gondolom, hiszen a barátaim, de mernének nem igazat mondani)
Már múltkor emlegettem  egy szakácskönyvet (ajándékba kaptam egy kint élő cukrásztól), amiben remek izraeli receptek vannak, így akadtam rá erre a fagyira. Főleg azért tetszett meg első körben, mert nem kell hozzá fagylaltgép, és kicsivel több, mint 3 perc az elkészítése (lemértem, tutira mentem). Nekem itthon nincs gépem, tehát vagy marad az óránként átkeverjük (jaj, azért itthon talán azt mégse), vagy a parfé (tehát mindig parfé volt, ha volt), vagy ez:


Amire oda kell figyelni:

  • mikor például a tejszínt százalékosan jelzem, akkor az a a lehető legjobb. Nehéz beszerezni, de egy jobb minőségűvel is ugyanúgy működik általában egy recept. Ezt csak azért mondom, hogy ne ez vegye el a kedved, ha pont nincs, vagy képtelenségnek tartjuk beszerezni...
  • sűrített tejet a ferencvárosi piacon vettem, egyrészről olyan olcsó, hogy szinte már utánam dobták, a másrészről, és ez jóval fontosabb enyhén karamellizálva van, csodálatos. Szinte kedved kap hozzá az ember, hogy magában kanalazza...Ha nincs akkor érdemes kicsit alacsony lángon melegíteni, és mikor színt kap, akkor kell levenni a tűzről.
  • a karamellnél szárazon hevítjük a cukrot, én alacsony lángon kezdem és hagyom, hogy teljesen felolvadjon. Nem is kell keverni, és nem lesznek benne cukordarabkák. Ha még nem készítettünk egy kanál víz segít nekünk, ugyan lassabban hevül, de könnyebb vele bánni (a víz pedig elpárolog közben)
  • a morzsánál fontos a hideg vaj, különben csak egy összegyúrt tésztát kapunk a morzsalékos állag helyett, mindig pihentetjük a hűtőben, hogy a vaj újra megkeményedjen
  • a kompótnál a sorrend fontos, hogy ne barnuljon meg a mangó, a citromfű (hiszen nem akarjuk főzni), a pektint pedig mindig keverjük el cukorral, különben esélyes, hogy csomós marad...


SZEZÁMFAGYLALT VERBÉNÁS MANGÓVAL ÉS KÓKUSZ MORZSÁVAL

Szezámfagylalt:
250g tejszín (35%)
200g sűrített tej
25g pirított szezámkrém (SOSA termék, de tahinivel is tökéletesen működik. de abból kicsit több kell)
1csipet só

Ez a fagyi olyan ízt tükröz vissza, mintha könnyű, lágy halvát ennénk. Bár tél van, de a többi melengető hozzávaló, igazán jól kihozza ebből a hidegből  a maximumot.
A tejszínt felverjük, hozzáöntjük a sűrített tejet és a szezámkrémet, és egy csipet sóval átforgatjuk. A só szinte nélkülözhetetlen elem, az édes ízeket egyszerűen kiemeli és gondosan elhatárolja őket. Kiérezzük a karamellizált sűrített tej ízét, a szezámot, nem nyomja el egyik a másikat.
Mélyhűtőbe tesszük és megvárjuk még kifagy pár óra alatt.

Közben elkészítjük a többi alkotóelemet:

Kókuszmorzsa:
75g hideg vaj
75g liszt
75g barnacukor
45g kókuszreszelék
30g mandulaliszt

Házilag készítünk morzsát. Ehhez a szárazanyagokat: liszt, barnacukor, kókuszreszeléket és mandulalisztet elkeverjük, hozzáadjuk a kockára vágott hideg vajat, és az ujjainkkal finomat csipkedjük, kicsit gyúrjuk, morzsás állagúra. Nem is gyúrom össze (azt is lehet, ilyenkor folpackba csomagolom és ha megszilárdul lereszelem) teljesen, hagyom, hogy morzsás maradjon és így teszem be a hűtőbe egy fél órára. Egy sütőlemezre sütőpapírt teszek és egyenletesen elszórom a morzsát. Majd 160 fokon 12-15perc alatt aranybarnára sütöm.

Sós Karamell:
50g cukor
10g glükóz
100g tejszín
5g vaj
csipet só

A cukrot szárazon karamellizálom. Közben a tejszínt a glükózzal felforralom. Óvatosan több részletben hozzáadom, majd hagyom hűlni. Hozzáadom a sót, és egy kocka vajjal fényesítem.
Ahogy hűl egyre krémesebb lesz az állaga, bármikor melegíthető, ha szószt szeretnénk belőle készíteni (ne forraljuk)

Mangó kompót:
300g apróra kockázott mangó
2kk aprított  friss citromfű
200g mangópüré
1/2 citrom leve
4g pektin
30g cukor

A mangopürét melegítjük fél citrom levével. Mikor már kicsit meleg kb. 50 fokos, hozzáadjuk a cukorral elkevert pektint és a felkockázott mangot. Felmelegítjük és 1 percig forraljuk, majd levesszük a tűzről. Mikor kezd hűlni hozzáadjuk a citromfüvet.

És ha nagyon nem bírunk magunkkal, akkor elrendezhetjük egy tányéron is. Kanállal kiszedve a fagyit, vagy egyszerűen csak felkaparjuk, mint egy granitét.:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése