Habos csirkemáj borsos narancs confittal



Habos...vagy szuflé...igazából szuflé, felfújt nevezzük, ahogy tetszik...de nekem mindig összeesnek a szuflék...ez normális? Logikus? Kivitelezhetetlen? Évek munkája? Japánban még a rizsfőzésre is átlagosan 9 évet kell szánni, majd külön ágazatot képvisel egy konyhán, aki kiérdemelt pozíciót tölthet be a rizsfőzés terén. Legalábbis így hallottam.

Azt mondja a mindent tudó Szakácsok könyve, hogy ha figyelünk a részletekre akkor komoly sikereket érhetünk el. Siker az ízben tagadhatatlan, de formára...nevezhetjük rusztikusnak és akkor ezzel el is intéztem:)
Pedig gyönyörű volt...úgy az 5. percig. Már már romantikusan érte a tavaszi napfény, kezdtem volna csodálni, mikor végig néztem puffatag halálát, és végül egy lepény kerekedett ki belőle. Mindenesetre habos, kettévágva levegős, íze harmonikus és a hozzá készült szirup édes és pikáns fűszerezettsége emeli azzá, ami a formában nem sikerült:) De mintha az is igaz lenne, hogy törvényszerű a lapulás a felfújt esetében. Ha így van...szeretnék egy biztos módszert, hogy legalább a fotózást megérje:)



Habos csirkemáj borsos narancs confittal

A szuflénak/felfújtnak a titka vitathatatlanul 2 dologban rejlik. Egyrészről, hogy mennyire vagyunk megáldva fantáziával a fűszerekben és az alapanyagok terén, másrészről mennyi az a tojássárga-tojásfehérje mennyiség, ami által a tojássárga összefogja, de a felvert fehérje habossá teszi.

1 kis marék tisztított csirkemáj (kb. 8-10dkg)
1/2 g fokhagyma
1 ág kakukkfű
1/2 narancs reszelt héja
1 tk brandy
mazsola

bors
1 tojássárga
2 tojásfehérje (sóval felhabosítva)
2kk liszt átszitálva

A turmixgép az én barátom. Így a májat, a fokhagymát,a brandy-vel, a tojássárgával pépesítem, majd a narancshéját, a kakukkfüvet, és a mazsolát, sót, borsot keverem hozzá. A lisztet óvatosan csomómentesre keverem benne, végül a tojáshabot kell 2 részletben elkeverni benne.
A sütő 180fok, a sütési idő pedig 6-8 perc. Próbáltam 10-ig de akkor már megsült a tojás, és túl vastag lett a kérge.

2 narancs
cukor
színes frissen őrölt bors

A narancsok héját vékony szeletekre vágjuk, majd a narancs levét 2:1 arányban szirupossá főzöm a cukorral és a héjakkal. A végén borssal ízesítem.

Vagy amit jelen esetben tettem: a házi narancslekváromat vízzel tettem ismét szirupossá, és a végén borsoztam.

6 megjegyzés:

  1. Összeesik, ez normális! Hiszen megváltoznak a légköri viszonyok amikor kiveszed a sütőből. Ezért kell pincért tartani otthon, ő azonnal az asztalra teszi, amíg te a vendégekkel társalogsz!

    VálaszTörlés
  2. Hmm finom lehet. Nekem is mindig összeesik, de ez szerintem is normális. Csak van amikor 1 perc alatt esik össze van amik csak 10 perc után és sosem tudom mi az oka, mindig ugyanúgy készítem, elvileg : )
    Képzeld meg van a szifon... családi ősszefogásból megkaptam szülinapomra. Jöhetnek a receptek : )

    VálaszTörlés
  3. A szuflé összeesős fajta. Addig szép magas, amíg a belsejében lévő gőz kitartja, ahogy az lehűl, összesik a csoda.
    Szóval nem gyönyörködni benne, sem a tavaszi napsütésben, a sütőből való kivételtől számított 1 percen belül le kell fotózni, különben rusztikus lesz. :)
    Előre elrendezett tányér, előkészített fényképezőgép, ilyenek. Nemhiába nincs is fent egy szuflé sem az én blogomon... :)
    Egyébként nekem így is tetszik! :)

    VálaszTörlés
  4. Saját levében, és Flat Cat nem is tudom eldönteni melyik a legjobb tanács, a saját pincér igen vonzó, főleg ha vonzó ;)Az előre elkészített terepet, pedig most már igazán megtanulhatnám ;)

    Á la carte, Flat Catnek is van szifonja...nekem még mindig a konyha asztalon, aminek a csövére ma felkerült egy cetli: "Teregess ki léci" Azt hiszem nem éppen a legmegfelelőbb a funkciója, de jót nevettem:) Egyenlőre a hozzákapott szakácskönyvecskét, és a szakácsok könyvét bújom:) Nem akarom elsietni :)))

    VálaszTörlés
  5. Az a cetlis megoldás nagyon tetszik! :)))
    Most egészen lelkiismeretfurdalásom lett, mert egy éve már csak tejszínhabot csinálok vele... Na majd összekapom magam én is! :)

    VálaszTörlés
  6. A boltban tőlem is megkérdezték, és mit fogok vele készíteni tejszínhabot? (Felháborodtam ;))
    Jelen állás szerint még azt se :D

    VálaszTörlés