Lépésről Lépésre: APRÓSÜTEMÉNY-Biscotti




Hivatalosan, az aprósütemény/keksz 2-3 harapással eltüntethető. De valljuk be..általában egy. Hivatalosan meleg vagy hideg italok mellé ajánlott. Nálunk viszont általában a hűtő tetején van és nasinak hívjuk.
Ami viszont biztos, hogy a következő alapanyagokból áll (a tojás néha elmarad):

  • vaj
  • cukor
  • liszt
  • tojás
Tehát a spájzban és a hűtőben, ebből mindig kell lennie. (Nem mintha nem lenne). Ha nekiállunk egy aprósüteménynek érdemes végig gondolni, mire szánjuk (értem ez alatt, hogy mikor akarjuk fogyasztani és meddig akarjuk, hogy elálljon). Mert van ugye száraz keksz és puha keksz.És végül is ide sorolhatjuk a szárazon belül az omlós tésztákat is. Ami már a keksz úgynevezett "ropogós változatai" (pl. ugye egy jó tart alap). Aminek egy trükkje van, hogy nem szabad túldolgozni a tésztát. Miért? Mert ahogy dolgozunk vele, gyúrjuk, és azt vesszük észre egyre nyúlósabb lesz, annak az az oka, hogy a lisztben lévő glutén reakcióba lép a folyadékkal (pl. tojásban a fehérje), és az igazi levegős ropogósság az ezzel a lendülettel feledésbe is merül. Tehát van különbség száraz elrontott tészta, és levegős ropogós tészta között. Még az első tömör és fullasztó,és rengeteg lekvár mentheti meg :), addig a másik szinte elolvad a szánkban.  
Bármilyen kekszet is készítünk, mindig gondosan le kell zárni, és ha innentől kezdve cipőt vesztek, és látjátok benne a kis fehér zacskót, ami arra hívatott, hogy elszívja a nedvességet, mostantól tegyétek félre, mert nagyon hálás baráttá fog válni sok esetben. Mert a nedvesség, a pára, még ha nem is érzitek, egy-két nap alatt tönkreteszi a kekszet, amit ugye jobb esetben nem aznap tüntetünk el. Így egy hétig száraz helyen tökéletesen eláll bármelyik keksz. A puha kekszek esetében ugyanígy járunk el, jól lezárva, és néhány esetben hűtőbe kell tenni. Viszont az eltarthatóság mivel nedves (itt nem kell a kis fehér zacskó ha van otthon), lecsökken 2-3 napra. Utána is ehető még, csak elkezd száradni.

A sütésnél sok esetben ott ronthatjuk el, hogy a sütőpapírt lisztezzük, egyikre sincs szükség. Minden meg van már magában a tésztában. Pl. azzal, hogy lekenjük vajjal a sütőpapírt, mert félünk, hogy odaragad, előfordulhat, hogy a keksz széle máris barnul és a közepe még sehol nem tart. (Másképp kezd el terülni a keksz, a sok zsírtól). A legjobb választás, ha veszünk egy jó szilpátot (bár baromi drága, de ha jól bánunk vele akkor kitart 5-10 évig), vagy szilikonos sütőpapírt.  Mivel ezek a kekszek aprók és hamar megsülnek, a recept végén azt olvashatjuk, hogy azonnal tegyük át rácsra. Vannak olyan sütemények, amik még ugye puhák ehhez, és azonnal eltörnek ahogy pakolgatjuk át egyesével. Én mindig óvatosan szorosan a konyhapulttól párhuzamosan a tepsiből kihúzom a sütőpapírt kekszestül és úgy hagyom kihűlni. (Igen, egy sima sütőlemez sem árt, ez viszont olcsó, és Ikeában beszerezhető). Az ok, hogy miért kell levenni a lemezről, nem másért van, mert a keksz egyszerűen tovább sül, a meleg lemezen, és szárít.

Persze itt még nincs vége, de mára szerintem ez elég lesz.  



BISCOTTI

80g tojás
140g liszt
60g cukor
3g szódabikarbóna
2g só
1 vanília
1 citrom héja
25g pisztácia
50g mogyoró
50g  aszalt sárgabarack

150°C 25-35 perc. Plusz szárítás 5-8 perc.

A mixerben a gitár fejet használjuk. A Keverőtálba beletesszük egybe: a lisztet, sót, cukrot, szódabikarbónát, tojást, vanília kikapart belsejét és a citrom héját. Addig keverjük, még össze nem áll közepes fokozaton. Lassú fokozaton hozzákeverjük a pisztáciát, török mogyorót és a felszeletelt sárgabarackot.
A felületet kilisztezzük, és pár mozdulattal téglalap formájúra gyúrjuk. (Mivel nincs benne vaj, könnyebb lesz a dolgunk). Hogy szép fényes legyen a teteje, egy tojást kikeverünk egy csipet sóval és finoman lekenjük. 
150 fokon sütjük kb. 30 percen keresztül (légkeveréses) sütőpapíron. Hagyjuk kihűlni, majd egy jó éles recés késsel szeljük vékonyra. Tegyük vissza a sütőbe, és szárítsuk ki (de ne barnuljon meg).

A biscotti a legegyszerűbb aprósütemény, elronthatatlan, és nagyon sokáig eláll. Minél vékonyabbra tudjuk szeletelni annál jobb szerintem, mert egyáltalán nem lesz fullasztó. 

Bon Appetit! :)

7 megjegyzés:

  1. Köszönjük szépen, ez hasznos lesz! :) Egyébként én mindig bajban vagyok ama kifejezés hallatán, hogy ne keverjük túl. Honnan tudom, hogy mikor nem keverem túl, hisz ha már nyúlós lesz amit szerintem nem minden tészta esetében esik le mikor van, akkor már lőttek neki. Többnyire a nagy parában annyit teszek, hogy keverem kb. 10 másodpercig, ha látom, hogy na most összeállt, azonnal dobom el a keverőobjektumot a kezemből. De ez amolyan félelemből kialakult tudatosság, és azt hiszem még nem éreztem rá igazán.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. hát ez függ ugye attól milyen tésztát készítünk, Itt az aprósüteményeknél, igen arra kell törekedni, hogy épp összeálljon.
      Illetve arra, hogy nem magas fokozaton keverjük agyon szerencsétlen tésztát, hanem mindig alacsony fokozattal indulunk és közepesig visszük. Mikor vaj kerül a tésztába...na ezt majd most leírom a következő bejegyzésben :)

      Törlés
  2. Ja és a karamellás olivabigyót még nem próbáltam ki, pedig mindig eszembe jut mikor "finom-boltban" járok. De sajnos most az édességek hátra vannak sorolva. :( :( Még egy kicsit...;)

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm a válaszokat, a telefonról olvastam, így nem reagáltam le. Mindenesetre pár nap múlva mikor a korianderes salátámhoz felezgettem és magoztam a finom ráncos kis olíva bigyókat, gondolkodtam ezen a mondatodon. :) Most akkor ne csak szedjem szét, hanem karamellizáljam és tegyem a sajt és a zöldségek mellé? :) :) A vicc az, hogy nem szörnyedtem el a gondolttól. :)

    A másik: Nekem van egy egyszerű kedvenc kekszem, tulajdonképpen mindig jól sikerül. Ott ki kell keverni a vajat habosra (de nem olyan habosra mint pl. kuglófnál) a cukorral. Majd a tojással. Én itt szoktam néha ellustulni, hisz olyan kis mennyiséget nem lehet olyan hatékony kikeverni. (Szerintem.) Nagyjából habosra keverem, aztán mégjobban a tojással. ez pl. baj? (Persze ha ízlik, valójában nem baj, de most tudományosan kérdem.) Egyébként drop cookie kategória. :)

    VálaszTörlés
  4. Aha, hát utána még mindig lehet azt mondani, de hülye ez az Angéla, de az esélyt csak megérdemlem :)))
    Hát elméletben baj, de ha a kekszet nem nyúlik, nem túl száraz,, nem ragadós akármi, akkor...a fenének okoskodom én itt tudományosan :)))

    VálaszTörlés
  5. Most erre képtelen vagyok reagálni. Megvan a mai 2. breaking news. Ugye biztonságban vagytok!???

    VálaszTörlés